Werkomgevingen evolueren zeer snel en zijn onderhevig aan grote veranderingen. In dit snel evoluerende klimaat zijn mensen meer en meer op zoek naar zingeving en bewustwording. Binnen bedrijven zien we bedrijfsprocessen en functierollen transformeren. Afbrokkelende structuren en onzekerheden dragen bij tot controle- en energieverlies en wrijvingen binnen teams.
Het hoog aantal burn-outs als thermometer van ons welzijn op de werkvloer is een duidelijke hulpkreet om de waarde van de mens binnen het bedrijf te herbekijken en zijn plaats te herstellen.
Een bedrijf bestaat uit 4 kwadranten:
Q1
De producten of de diensten die het bedrijf aanbiedt. De omzet, targets, cijfers, aantallen, hoe veel mensen, welk omzetgebied, de doelgroep, doelstellingen, resultaten…
Q2
De processen die aangewend worden om deze doelstellingen te bereiken zijnde computerprogramma’s, contracten met klanten-leveranciers, documentflow, afspraken, …
Q3
De mensen die in het bedrijf werken. Hun karakter, vaardigheden, talenten, waarden en normen, beperkingen, ambities, behoeften, persoonlijkheden, denkstijlen, …
Q4
De onderlinge interacties tussen de mensen in het bedrijf. Hoe gaan ze met elkaar om? Hoe wordt er gecommuniceerd? Hoe worden beslissingen genomen?
Q1 en Q2 worden de harde KPI’s of zakelijke afspraken genoemd.
Q3 en Q4 zijn de ‘softe’ kwadranten of menselijke afspraken.
Vermits in vele bedrijven de aandacht op PRESTEREN (Q1 en Q2) overgewaardeerd wordt en daardoor de natuurlijke ENERGIE en FLOW van het individu en de toegang tot zijn talenten (Q3 en Q4) verdrongen wordt, bestaat het risico dat de werknemer in een gevoel van machteloosheid of onvrede terecht komt en zich niet meer gewaardeerd en betrokken voelt. Werkgevers weten niet meer hoe de intrinsieke motivatie van hun werknemers aan te boren en sluiten hen daardoor (onbewust) uit in beslissingsprocedures. De cirkel is rond. De organisatie draait vierkant.
ALOHI@WORK richt zich op de oorzaak van het probleem en geeft uitgebreid aandacht aan de mensen - het sociaal kapitaal van het bedrijf - en de onderlinge interacties tussen hen.
Door de ommezwaai van PRESTEREN naar CREËREN te ondersteunen draagt ALOHI@WORK bij aan een gezond bedrijfsklimaat wat onlosmakelijk verbonden is aan een positief bedrijfsresultaat.
De doelstelling van ALOHI@WORK is om een merkbare verandering teweeg te brengen op vlak van WELZIJN op het werk. Werknemers en werkgevers ervan bewust te maken wat er nodig is om zich geëngageerd te kunnen inzetten in het bedrijf, zonder zichzelf of anderen weg te cijferen.
We streven naar zelfbewuste werknemers, die inspraak hebben in de waarden van het bedrijf, zich gewaardeerd voelen binnen het bedrijf, en daardoor GEËNGAGEERD kunnen SAMENWERKEN, waardoor je minder verloop krijgt, meer creativiteit, meer innovatie, meer flow… kortom gelukkige werknemers die met plezier komen werken.
ALOHI@WORK zet menselijke behoeften aan WAARDERING, VERTROUWEN en SAMENWERKING centraal zodat de energie terug gaat stromen en het HART van de onderneming terug gaat kloppen.
Alohi komt uit het Hawaïïaans en betekent ‘stralen’