Werkomgevingen evolueren zeer snel en zijn onderhevig aan grote veranderingen door het huidig economisch klimaat, alsook door de gevolgen van de digitale transformatie. Binnen bedrijven zien we bedrijfsprocessen en functierollen transformeren. Afbrokkelende structuren en onzekerheden dragen bij tot stress en wrijvingen binnen teams. Het hoog aantal burn-outs als thermometer van ons welzijn op de werkvloer is een duidelijke hulpkreet om de waarde van de mens binnen het bedrijf te herbekijken en zijn plaats te herstellen.
Een bedrijf bestaat uit 4 kwadranten:
Q1 en Q2 worden de harde KPI’s genoemd.
Q3 en Q4 zijn de ‘softe’ kwadranten.
Vermits in vele bedrijven de aandacht op PRESTEREN (Q1 en Q2) overgewaardeerd wordt en daardoor de natuurlijke CREATIVITEIT van de mens (Q3 en Q4) verdrongen wordt, bestaat het risico dat de werknemer in een gevoel van machteloosheid terecht komt en zich niet meer gewaardeerd en betrokken voelt.
HEART@WORK richt zich op de oorzaak van het probleem en geeft uitgebreid aandacht aan de mensen - het sociaal kapitaal van het bedrijf - en de onderlinge interacties tussen hen. Door de ommezwaai van PRESTEREN naar CREËREN te ondersteunen draagt HEART@WORK bij aan een positief bedrijfsklimaat wat onlosmakelijk verbonden is aan een positief bedrijfsresultaat.
De doelstelling van HEART@WORK is om een merkbare verandering teweeg te brengen op vlak van WELZIJN op het werk. Werknemers en werkgevers ervan bewust te maken wat er nodig is om zich geëngageerd te kunnen inzetten in het bedrijf, zonder zichzelf of anderen weg te cijferen.
We streven naar zelfbewuste werknemers, die inspraak hebben in de waarden van het bedrijf, zich gewaardeerd voelen binnen het bedrijf, en daardoor GEËNGAGEERD kunnen SAMENWERKEN, waardoor je minder verloop krijgt, meer creativiteit, meer innovatie,… kortom gelukkige werknemers die met plezier komen werken.
HEART@WORK zet menselijke behoeften aan WAARDERING, VERTROUWEN en SAMENWERKING centraal zodat de energie terug gaat stromen en het HART van de onderneming terug gaat kloppen.